Skip Navigation Links
O nama

Lečenje kanala korena zuba

" Vađenje živca"

Lečenje kanala korena (" vađenje živca"), odnosno endodontska terapija je među najnepopularnijim stomatološkim intervencijama, verovatno zato što sam naziv već asocira na nešto veoma bolno. Međutim, u stvarnosti to uglavnom nije bolan zahvat jer se danas po pravilu odvija u lokalnoj aneseteziji, a većina ljudi kod kojih je sprovedena endodontska terapija, opisuje svoje iskustvo slično onome kao pri plombiranju zuba.

Šta podrazumeva endodontska terapija?

Endodontska terapija se odnosi na tretman unutrašnjosti zuba, tj na deo zuba u kome je smeštena zubna pulpa. Većini ljudi zubna pulpa je poznata kao "zubni živac", međutim u njoj se pored nerava nalaze krvni i limfni sudovi, vezivno tkivo i mnoge ćelije. Iako su zubi uglavnom izgrađeni od tvrdih struktura kao što su gleđ, dentin i cement, u svakom zubu se nalazi šupalj prostor koji, ukoliko je zub zdrav, sadrži meko tkivo – zubnu pulpu (u daljem tekstu "zubni živac"). U stomatološkoj ordinaciji se možete sresti sa sledećim terminima koji se odnose na prostor u kome je smešten "zubni živac":
Komora pulpe - ovo je šupalj prostor koji leži manje ili više u centralnom delu krunice zuba.
Korenski kanali - Svaki živac ulazi u zub, kroz vrh njegovog korena. Od mesta ulaska, živac se pruža kroz centralni deo korena (kanal korena) i ulazi u širi prostor unutar krunice zuba, odnosno komoru pulpe.

Koja je funkcija "zubnog živca"?

Ako bi rekli da je funkcija "zubnog živca" od nezamenjivog značaja za zdravlje i funkcionisanje zuba ne bi smo bili u pravu. Ovo tkivo igra veoma važnu ulogu u rastu i razvoju zuba, ali jednom kada zub nikne i završi razvoj, najispoljenija funkcija zubnog živca je senzorna funkcija, odnosno sposobnost zuba da reaguje na nadražaje kao što su toplo ili hladno.
U odnosu na svakodnevna zbivanja u ustima, ove informacije koje pružaju zubi o reagovanju na nadražaje su donekle bitne jer ukazuju da nešto nije u redu i da potražite pomoć stomatologa. U suštini, ako je zubni živac prisutan i zdrav, to je odlično i treba ga čuvati, ali ako je on uklonjen pri dobro sprovedenoj endodontskoj terapiji, i to je dobro, jer nećete ni osetiti da ga nemate, a zub će nastaviti svoju funkciju kao i do tada.
Loše sprovedena endodontska terapija neće dovesti do očekivanih rezultata, a posledica je ili ponovni tretman ili neka od hirurških procedura ("operacija" ili čak vađenje zuba). Najgore u svakom slučaju je kada ostanete bez zuba.

Koja je svrha lečenja kanala korena?

Cilj endodontske terapije je postizanje stanja pri kome će tkiva koja okružuju koren zuba ostati zdrava uprkos činjenici da je "zubni živac" pretrpeo degenerativne promene. U konkretnom slucaju, misli se na to da tkiva koja okružuju koren zuba ne budu izložena bakterijskoj infekciji i/ili iritativnim supstancama koje deluju iz šupljeg prostora u kome se nekada nalazio "zubni živac", a izložena su nakon njegovog propadanja ili neadekvatnog uklanjanja.
Uopšteno govoreći, naše telo, braneći se, započinje zapaljensku reakciju kada iritansi (npr. bakterijskom infekcijom zahvaćeni "zubni živac") dovedu do povrede i razaranja tkiva u organizmu. Nama je cilj da ovu reakciju smanjimo i u potpunosti suzbijemo, tako što ćemo otkloniti njen uzrok koji se nalazi unutar samog zuba, odnosno uklanjanjem promenjenog i/ili inficiranog “zubog živca”. Kada to postignemo, organizam svojim reparatornim mehanizmima odrađuje svoj deo “posla”, te je zub koji je pacijentu pravio nesnosne probleme, ponovo miran i spreman za funkciju kao i svi drugi.
Najkraće rečeno, lečenje kanala korena podrazumeva mehaničko čišćenje i ispiranje bakterija, raspadnutih organskih sastojaka i bakterijskih toksina koji su preostali nakon propadanja “zubnog živca”. Svi gore navedeni uzroci mogu dovesti do zapaljenske reakcije okolnog tkiva, odnosno bola, otoka i drugih stanja koja prate svako zapaljenje. Nakon čišćenja i ispiranja kanala korena sledi njegovo punjenje specijalnim pastama i kočićima kako bi prostor unutar zuba ostao hermetički zatvoren. Na taj način se otklanja mogućnost ponovnog naseljavanja bakterija unutar zuba i ponovnog javljanja zapaljenske reakcije sa svim svojim posledicama. Šta je problem kod upale "zubnog živca"
Ako dobijete infekciju, na primer od strane bakterija nakon povrede kože, organizam šalje bela krvna zrnca u inficirano područje (putem krvnih i limfnih sudova) u borbu protiv bakterija koje su dovele do infekcije. U najvećem broju slucajeva organizam dobija bitku sa bakterijama i dolazi do smirivanja infekcije. Problem kod infekcije zuba je u tome što kada tkivo “zubnog živca” podlegne degenerativnim promenama, a bakterije se nasele unutar prostora šupljine zuba, ne postoji efikasan način da bela krvna zrnca dođu u kontakt sa bakterijama i eliminišu ih. To se dešava zbog toga što krvni i limfni sudovi veoma brzo propadaju unutar skučenog oklopljenog prostora komore zubne pulpe koja je zahvaćena infekcijom tj. zapaljenjem. Konačan rezultat je da šupalj prostor u kome se nakada nalazio “zubni živac” predstavlja idealnu podlogu za razmnožavanje bakterija, a to je mesto gde odbrambeni mehanizmi organizma nisu u stanju da se efikasno bore protiv infekcije. Ako se posmatra ovaj scenario, u najboljem slučaju, organizam uspeva samo da ogranici infekciju koja je uzrokovana bakterijama unutar zuba, ali nije u stanju da je i eliminiše. Međutim, često se desi da infekcija nadvlada odbrambene mehanizme što rezultuje izrazitim bolom i oticanjem u predelu obolelog zuba (to se naziva akutni apsces).
Osnovna ideja lečenja kanala korena zuba je pomoći organizmu da se izbori protiv infekcije, i to uklanjanjem bakterija i tkivnih iritanasa koji se nalaze unutar zuba. Kao rezultat čišćenja, ispiranja, medikacije kanala korena zuba i njegovog hermetičkog zatvaranja, eliminišu se uzročni faktori koji dovode od zapaljenske reakcije i tek tada je organizam u stanju da svojim odbrambenim mehanizmima dođe do potpunog izlečenja. Kako ćete znati da Vam je potrebna terapija kanala korena?
Kao prvo neophodno ja da Vaš stomatolog napravi pregled i na osnovu njega postavi dijagnozu i indikuje endodonsku terapiju. Stomatolog ne indikuje lečenje kanala korena samo na osnovu lokalnog nalaza nego i na osnovu pregleda svih zuba, stanja u usnoj duplji i stanja celokupnog organizma. Danas su i faktori kao što su vreme i novac takođe važni pri odlučivanju da li sprovesti ili ne sprovesti endodonsku terapiju kod nekog pacijenta. Naredna stanja predstavljaju ona kod kojih je indikovana kanalna terapija: Zub Vas boli sam od sebe ili je u prošlosti bio bolan na taj način. Primetili ste prisustvo napetosti i/ili oticanje na desnima i/ili koži blizu problematičnog zuba. Međutim postoje stanja kada ne postoje znaci kao što su bol i oticanje zuba, a indikovana je kanalna terapija.

Skip Navigation Links