Skip Navigation Links
Linkovi
O nama

Indikacije za endodontsku terapiju

Lečenje kanala korena zuba - nastavak

Postoje stanja kada je potrebno sprovesti kanalnu terapiju, a nisu prisutni bolovi i oticanje zuba:
1. "Problematičan" zub slučajno otkriven na Rtg snimku
"Zubni živac" može da odumre neprimetno. Degeneracija tkiva unutar zuba nije uvek praćena bolom. Upravo zbog ovoga, u pojedinim slučajevima, dešava se da stomatolog na redovnom pregledu zuba ne indikuje kanalnu terapiju zuba kome je ona neophodna, tj. da nakon određenog vremena naizgled zdrav odnosno "saniran" zub počne da boli i daje simptome infekcije i zapaljenja. Šta je u stvari po sredi; dok je zub "miran", virulencija mikroorganizama je mala, a odbrambene sposobnosti organizma dovoljne da ograničavaju infekciju i sprečavaju njeno širenje u tkiva oko zuba.

Međutim, kada se odnos snaga promeni; pri porastu virulencije mikroorganizama i/ili padu imunoloških snaga organizma, dolazi da širenja infekcije i stanja koje je praćeno simptomima zapaljenja (bolovi, oticanje i dr).
Nije neuobičajeno da stomatolog otkrije ovakav zub na osnovu rendgenskog snimka nekog drugog zuba u vilici ili rutinskog snimanja svih zuba OPT tehnikom. Ono što ukazuje da je "zubni živac" pretrpeo degenerativne promene je prisustvo okruglastog rasvetljenja na vrhu korena zuba (na Rtg snimku ono je crne boje). Ovo okruglasto rasvetljenje ukazuje da je na tom mestu smanjena gustina kosti, odnosno da postoji šupljina u koštanom tkivu koja predstavlja cistu ili granulom na vrhu korena zuba. Uzrok ovih stanja je uvek prisustvo infekcije unutar kanala korena zuba
2. Pojavljivanje beličaste "bubuljice" koja se povremeno prazni, na desnima iznad zuba.
Ovu "bubuljicu" stomatolozi nazivaju fistulom. Ona je spojena kanalom sa vrhom inficiranog zuba, a kroz njega, s vremena na vreme, izlazi gnoj neprijatnog mirisa. Moguće je da stomatolog primeti prisustvo fistule za vreme rutinskog pregleda zuba, a da pacijent nije ni svestan njenog postojanja.
3. "Otvaranje pulpe" pri uklanjanju karijesa
Ovo znači da stomatolog, uklanjajući karijes koji se maksimalno približio pulpi, u jednom momentu može doslovno da vidi "zubni živac". Pošto se danas opravka zuba skoro uvek radi u lokalnoj anesteziji pacijent nama nikakav osećaj i nije svestan šta se u stvari dogodilo. Ovo "otvaranje pulpe" može dovesti da degeneracije "zubnog živca", stoga stomatolog može odlučiti da u takvoj situaciji odmah sprovede kanalnu terapiju i izbegne moguće probleme i komplikacije sa takvim zubom u narednom periodu
4. Povreda "zubnog živca" nakon traume zuba
Zubi koji su nekad bili povređeni direktnim ili indirektnim udarcem, često zahtevaju sprovođenje kanalne terapije. Neposredno nakon traume stanje "zubnog živca" je veoma teško odrediti, kao i predvideti šta će se sa njim desiti u bližoj ili daljoj budućnosti. Moguće je da u jednom momentu ovakav zub promeni boju (potamni), a to ukazuje da je došlo do degenerativnih promena na "zubnom živcu", što obično nastupa bez ikakvih simptoma. Ako se to desi, nephodno je sprovesti kanalnu tarapiju.

Kako se sprovodi lečenje kanala korena zuba?

U principu, endodontska terapija se svodi na uklanjanje upaljenog ili propalog "zubnog živca", mehaničku obradu unutrašnjih zidova kanala korena, ispiranje specijalnim rastvorima, medikaciju preparatima koji suzbijaju infekciju (ukoliko je ona prisutna) i hermetičko punjenje obrađenog kanala. Nakon završetka lečenja kanala korena, obavezno se mora rekonstruisati krunični deo zuba, bilo njegovim plombiranjem, bilo protetskim nadoknadama. Preporučeno je da se to obavi u vremenu od mesec dana od punjenja kanala korena
Pacijent mora da zna da je pri sprovođenju endodontske terapije potrebno napraviti nekoliko rendgenskih snimaka zuba koji se leči. Odstupanje od ovoga često dovodi do neuspeha terapije i potrebe za ponovnim lečenjem, a u pojedinim slučajevima i hirurškom intervencijom (operacija, pa čak i vađenje zuba)
U zavisnosti od dijagnoze, odnosno stanja u kome se zub nalazi, endodontska terapija se može izvesti u jednoj poseti ili lečenje zahteva više poseta stomatološkoj ordinaciji. Kada je zubni živac upaljen (spontani bol) i nije prisutna infekcija unutar kanala korena, terapija se može sprovesti u toku jedne posete pacijenta. Ovo se u praksi najčešće primenjuje pri lečenju jednokorenih zuba (sekutići, očnjaci, donji premolari). Kod lečenja višekorenih zuba, stomatolog se može odlučiti za višeseansnu metodu lečenja, kada u prvoj poseti ukazuje prvu pomoć, odnosno postavlja preparat koji će umrtviti zubni živac, a nakon desetak dana vrši njegovo uklanjanje i završava kanalnu terapiju. Naravno, potrebno je da pacijent dođe u ordinaciju još jednom (nakon par dana – zbog stvrdnjavanja sredstva za punjenje), da bi mu se postavila plomba na lečeni zub.U slucaju inficiranih kanala korena, skoro uvek se sprovodi lecenje u više poseta pacijenta, gde se između poseta, unutar kanala korena postavljaju antiseptični preparati sa ciljem smanjivanja broja mikroorganizama, odnosno sterilizacije kanalnog prostora unutar zuba.Pacijent može da očekuje da će lečeni zub izvesno vreme biti osetljiviji od drugih, dok se procesi regeneracije i reparacije (zarastenje) ne završe, i to mu mora biti predočeno. Ukoliko ni posle izvesnog vremena ne dođe do smirivanja osetljivosti, potrebno je da se paijent javi stomatologu, koji treba da otkrije i otkloni uzrok neuspeha lečenja.

Neuspeh?

Samo sprovođenje kanalne terapije nije moguće u svakom slučaju. Nekada su kanali korena toliko suženi a kanalni sistem toliko komplikovan, da ni pomoću najsavremenijih kanalnih instrumenata koji su izrazito savitiljivi, nije moguće obraditi kanale celokupnom dužinom, a to je jedan od osnovnih preduslova za uspešnost lečenja kanala korena zuba. Međutim, u ne malom broju slučajeva, za neuspeh enodontske terapije je kriv i sam stomatolog, bilo zbog sopstvenih grešaka i nepridržavanja osnovnih principa koji se moraju ispoštovati u endodonciji (nedostatak kvalitetnih i savremenih instrumenata i materijala, bez kojih je nemoguće sprovesti kvalitetnu endodonsku terapiju).
Na kraju može se reći da je i zdravstvena svest naših pacijenata još uvek na niskom nivou, jer se relativno veliki broj ljudi olako odlučuje na vađenje zuba koji boli, bez razmišljanja o posledicama takve odluke (u funkcionalnom, estetskom, pa i materijalnom smislu). Pacijenti moraju znati da se nijedna proteza, most ili implantat ne mogu meriti sa dobro izlečenim korenom zuba, a svako od gore navedenih rešenja nadoknade izvađenih zuba su višestruko skuplja od najskuplje endodontske terapije.

Skip Navigation Links